Suiker, hoe zit het daar nu precies mee? De laatste jaren zijn we steeds meer te weten gekomen over de voedselindustrie. Via verschillende kanalen verschijnen er berichten over nieuwe ontdekkingen. De documentaire ‘Fedup’ van een tijd geleden is daar een voorbeeld van. Vol ongeloof zit je te kijken naar de hoeveelheid suiker die in jouw voedsel gestopt wordt. Of je nu veganistisch bent of niet, in zoveel voedingsmiddelen zit suiker verstopt. Geen wonder dat die kilootjes er niet zo makkelijk afvliegen…

Suiker: is het echt zo slecht voor je?

Zit je te twijfelen of je die double chocolate muffin op moet eten of niet? Het is natuurlijk overduidelijk dat hier suikers in zitten. Waarom voelt het dan toch gezonder voor ons als we een vega-burger op het menu gezet hebben, terwijl deze ook volgestopt wordt met suiker? De vega-burgers, quinoa salades en fitgirl sapjes zijn niet altijd de producten die je denkt dat ze zijn. Van de burritovellen bij je avondeten tot de amandelmelk in je koffie, suiker vinden we overal terug. Wil je suikerloos leven dan zul je er ook echt goed je best voor moeten doen. Is dit het waard? Wat gebeurt er met je lichaam als je je suikerinname vermindert?

We zijn verslaafd…

Eigenlijk zijn we massaal verslaafd aan suiker. We kunnen niet meer zonder. Je bloedsuikerspiegel vliegt de lucht in wanneer we suiker eten en vervolgens daalt deze weer. En dan…. ALARM. Je lichaam geeft een seintje dat die spiegel weer omhoog moet. Door suiker te eten gebeurt dit. Een cirkel waar we niet snel uitkomen. Een sugarless (of almost sugarless) lifestyle zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. En dat niet alleen, zie hieronder wat minder suiker allemaal met je doet!

Je valt af

Dit voordeel ligt natuurlijk voor de hand maar is daarom niet minder belangrijk. Vraag je je weleens af waarom die kilootjes er niet snel af vliegen wanneer je een ‘gezond’ dieet volgt? Suiker zou zomaar eens de reden kunnen zijn (now you know 😉). En, door je suikerinname te verminderen, verminder je ook die lekkere trek. Het wordt dus steeds makkelijker om dat taartje te laten liggen!

Een mooie, gezonde huid

Een huid met veel onzuiverheden kan een gevolg zijn van suiker. Wanneer je suiker eet ontstaan er pieken in je hormoonniveaus. Deze pieken hebben weer een invloed op de talgproductie, die wordt dan namelijk verhoogt. Een verhoogde talgproductie leidt tot onder andere puistjes en andere oneffenheden.

Slapen als een roosje

Suiker en slapen zijn niet bepaald een goede match. Wat je eet, je energielevel en je slaappatroon zijn dingen die allemaal met elkaar te maken hebben. Meer suikerinname blijkt te leiden tot een zogenoemde ‘lichte slaap’. Je wordt hierin makkelijk weer wakker en komt vervolgens moeilijk weer in slaap. Je zult merken dat je dieper en vaster slaapt wanneer je je suikerinname vermindert. Uitgerust wakker worden met genoeg energie voor de dag is een gevolg. Let’s go!

Minder hoofdpijn en een gezonder hart

Een sugarless lifestyle zorgt voor minder vaak zo’n irritante hamer in je hoofd, minder hoofdpijn dus. Een gezonder hart is daarnaast een belangrijk punt. De kans op hart- en vaatziekten is vrijwel 3 keer (!) zo klein!

Minder humeurig

Stiekem kunnen we allemaal wel eventjes balen als we weer eens een zak chips leeg gegeten hebben of 2 donuts in plaats van 1 hebben weten op te eten. Dit schuldgevoel ontstaat niet zomaar. Nee, het zijn die suikers weer… Veel suikers zijn in staat om een bepaalde vorm van depressie op te roepen. Met momenten van irritatie en een slecht humeur tot gevolg.

Natuurlijk hoeven we nu niet alle suikers uit ons leven te bannen. Een beetje bewuster zijn van de voedselindustrie kan echter geen kwaad. Iets vaker de verpakkingen checken om te kijken of het product écht is wat je ervan verwacht kan al tot veranderingen leiden. Al met al: geniet van de voordelen van minder suiker en enjoy goodlife!

Footage: Trailer Fed up

Vind meer food nieuws op het lifestyle voor vrouwen platform ladiesgoodlife.